برنامه ریزی صنعتی

برنامه ریزی صنعتی : فرآیند ایجاد تمهیدات یا آماده سازی برای تسهیل ساخت، تولید و فرآوری کالا است از تخصیص منابع فعالیت های کارکنان، مواد و ظرفیت تولید به منظور خدمت رسانی به مشتریان مختلف استفاده می کند.

انواع مختلف روش های تولید

مانند تولید تک اقلام، تولید دسته ای، تولید انبوه، تولید مستمر و غیره، 

برنامه می تواند با کنترل تولید در   کنترل تولید ترکیب شود یا می تواند با منابع سازمانی ترکیب شود و می تواند با تسهیل نیازهای مورد نیاز، به ساخت کارآمد یا راه اندازی یک سایت تولید کمک کند. به صورت دوره ای برای یک دوره زمانی مشخص ساخته می شود که به آن افق برنامه می گویند. می تواند شامل فعالیت های زیر باشد: تعیین ترکیب محصول مورد نیاز و بار کارخانه برای برآوردن نیازهای مشتریان. تطبیق سطح تولید مورد نیاز با منابع موجود .  انتخاب کار واقعی برای شروع در کارخانه تولیدی راه اندازی و تحویل سفارشات تولید به مراکز تولیدی.

اصطلاح جمعی برنامه ریزی تولید شامل تمام اقدامات متداول برای تولید محصولات، قطعات محصول و مجموعه های کامل است. بنابراین شرایطی را ایجاد و کنترل می کند که تحت آن کل فرآیند تولید دنبال می شود. این شامل راه اندازی تولید، تامین مواد مورد نیاز، برنامه ریزی لجستیکی، برنامه ریزی و پرسنل و ذخیره سازی و حذف بعدی محصولات نهایی است. بیشتر این کار با استفاده از نرم افزارهای ویژه برنامه ریزی تولید انجام می شود.

برنامه ریزی صنعتی